La casa e il guardaroba della Sig.ra Iris Barrel Apfel e gli scandali

Avevo salvato queste foto della casa di Iris Apfel prima di iniziare a frequentare la facoltà di architettura perchè trovavo l'arredamento veramente particolare e affascinante. Oggi ho rivisto per caso queste foto e, probabilmente influenzata da Le Corbusier, posso dire che non capisco proprio cosa potessi trovarci in un miscuglio così kitch e barocco! La signora è comunque un personaggio molto interessanteNel 2005 è stata organizzata un'esposizione di alcuni tra i più importanti capi della sua vasta collezione
La signora è stata però anche protagonista di un'accusa di plagio che, lungi dal voler essere polemica, mi pare più che fondata. Sopra la spilla che Iris Apfel ha prodotto in collaborazione con HSN, sotto l'originale di Hanna Bernard.

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I materiali di Hermès

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1969: come ci si vestiva per andare al liceo

Nonostante io sia nata negli anni 90, quando ero piccola vestivo più simile ad una figlia dei fiori (malriuscita) che a una Spice Girl; questo perchè, passando gran parte della settimana a casa dei miei nonni, mi divertivo a entrare (fisicamente!) nell'armadio di mia madre e a rubare gli abiti che a lei stavano a 20 anni e in cui sono entrata solo fino agli 11. Ancora oggi sorrido se penso a quando vennero di moda i pantaloni a zampa: tutte le mie compagne delle elementari che giravano per negozi a comprarli, perchè guai a indossare i così demodè pantaloni a sigaretta, mentre io ne avevo a disposizione un armadio pieno e originali degli anni 70!
Ecco spiegato quindi perchè, nonostante non mi piaccia molto lo stile di quel periodo, io vi sia così legata affettivamente.
Queste foto mi hanno subito incuriosito e mi hanno fatto venire in mente le incursioni selvaggie nel guardaroba adolescenziale di mia mamma, quando mi sedevo all'interno dell'armadio a pensare come potesse essere vedere tutti a scuola vestiti in modo così diverso rispetto a quello che ci proponevano all'epoca Mel C & company. Finalmente la mia curiosità è stata saziata!








Foto di Arthur Shatz per Life
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Statement shoes

Alexander McQueenPierre HardyPollini per Manish Arora
Yves Saint Laurent
Kobi Levi

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La filosofia di Jil Sander

• The apparent pointlessness of fashion may be just what makes it so strong as a zeitgeist sensor. Even I, a designer, do not know why a certain proportion feels dated or why another one feels exciting at a given moment. I leave that to the cultural historians and theorists.
• It is not easy to dress well. The appearance of a person should be harmonious, and to this effect, all parts need to work together. It can be easier to compose your look from one collection, where everything is coordinated, like in a piece of music. That way every item makes an impact, even the handbag.
• My eyes respond to a smart, modern style in dressing. I am quite alert to anything out of tune: the wrong colour, shape or proportion. Even as a child, I told my whole family how to improve their looks.
• If I had the power, I would ban leggings.
• Good design in my view takes the best from the past and transforms it into something fresh. The dynamics and proportions of a great piece of contemporary design correspond in a mysterious way with attitudes of the moment, as well as with tendencies in other fields of art and design.
• My personal style has stayed pretty much the same over the years. For work, I like a perfect pair of trousers and a white shirt, designed according to the spirit of the moment. As to special occasions: it is not so easy for a modern woman to find something adequate without betraying her sense of self. This is a gap I have always tried to fill, with my design.
• Traditionally, art dictates the quality and impregnates fashion with fresh ideas. But increasingly, art is influenced by fashion as well.
• My only period of rebellious dressing was the 70s, when I remember wearing a snakeskin coat by Ossie Clark. Aside from that, my rebellion has consisted of designing the clothes I wanted to wear, which were non-existent on the womenswear market.
• I became a designer because I couldn't stand the trousers that were available for women. In fact there was no fashion on the market for the modern woman. Her clothes were stuck in various cliches from the past. I felt that women's wardrobes needed to be reconstructed from scratch.
• If I hadn't been a fashion designer, I might have been an architect.
• I like to think that I have taught Uniqlo how far a "basics" company can go in the direction of quality, style and modernity. For my part, I learned how to design the best possible collection with limited resources.
• I am particularly fond of the down jackets I designed for Uniqlo.
• My favourite music is Bach.
• My motto is: be yourself. My mother taught me that.
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Vita da modella: Carine Graf

Foto di Settimio Benedusi

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